måndag 2 mars 2009

Huvudbry, modell mindre.

Jag är en tävlingsmänniska. Inget att orda om eller att förneka, bara ett faktum. Jag älskar att känna segerns sötma och jag avskyr ett nederlag, enkel sanning. Det är en nyttig drivkraft och en fin egenskap. I måttlig dos, självfallet. Det är lätt hänt att det går överstyr och resulterar i något negativt och destruktivt, det är inget man skall sopa under mattan. Det är jag den förste att skriva under på.

Nu står jag inför ett smärre bekymmer. Eller det är mer som en nagel i ögat, jag skall inte dra på för stora växlar nu. Går det att vara bäst vill jag vara det, "If you´re aint first - you´re last" som en välkänd slogan lyder.

Hursomhaver, nu till pudelns kärna; jag fick reda på att en person avverkade två till fyra böcker på en vecka och nu stör det mig en aning. Enkom för att jag inte gör det. Det är så fullkomligt idiotiskt egentligen, jag är medveten om det. Men varför fara med osanning och förneka det uppenbara - jag vill läsa fler, jag vill läsa fem böcker. Totalt urfånigt, läsa mer böcker än en annan. Det är skrattretande. Men jag vill göra det, icke desto mindre.

Ytterligare en aspekt är att personen i fråga har inte en aning om att jag känner till hans läsvanor. Varför skulle jag veta det, egentligen? Jag vet knappt hans namn, och han mitt. Vilket bara gör det yttermera löjligt. Hoppas han inte får nos om att jag utmanar honom (i hemlighet) då kanske han låser in sig och läser ut ett bibliotek, det vill jag inte riskera. Då sjunker kvalitén på min fritid drastiskt.

Nu är tärningen kastad. Jag skall läsa de fem böckerna och jag skall läsa dem snabbt. Fan, jag skall tillochmed läsa dem på flera språk!

P.s Om någon av er läser mer än fem böcker ber jag er att inte upplysa mig, det jag inte vet har jag inte ont av. D.s

3 kommentarer:

Anonym sa...

go for it! Korta böcker med mycket bilder är att föredra!!""!!" :D

Anonym sa...

Pixi-bok om "Brandbilen" kanske:)

Nilsson sa...

Tackar för tipsen, uppskattas varmt. Men ligger det ett underliggande tvivel på att jag inte kan läsa fem "riktiga" böcker på en vecka? Är ni tvivlare? "Vad säger man? sa pappan till barnet.
Barnet svarade - Usch!"

(snart är jag igenom min andra...snart)