söndag 24 augusti 2008

Pocket

Alla har vi våra bördor, manier, fobier och fix idéer. Jag har nog inte stött på någon som inte har det. En del har fler, en del har få. Jag är heller inget undantag.

En av mina manier handlar om böcker, närmare bestämt pocketböcker. Jag har en fäbless för pocketböcker och köper aldrig, även om allt har ett undantag som stärker regeln, andra typer av böcker. Jag kan inte riktigt förklara varför pocketböcker väcker så starka känslor hos mig, kanske beror det på omslagen eller dess ringa storlek som gör dem behändiga, jag vet uppriktigt talat inte.

Hursomhelst, än har vi inte kommit till pudelns kärna. Min fix idé handlar om själva boken i sig. Den handlar om bokens tillstånd - hur den ser ut och hur den läses.
Jag kan följaktligen inte köpa eller för den delen läsa vilken bok som helst. Den, eller dem för den delen, måste befinna sig i ett fullgott men helst nästintill perfekt skick.
Det får inte finnas vikta eller brutna kanter, inte heller repor eller andra märken. Ser jag tecken på ovannämnda detaljer kan jag inte läsa boken, för då får det defekta min ofördelade uppmärksamhet vilket leder till att jag ständigt tappar bort mig i texten och till slut svalnar intresset för boken.

Man får inte heller läsa en pocketbok hursomhelst. Det finns vissa regler och restriktioner. Nämligen: man skall läsa på sådant vis att man inte böjer pocketen. Böjer man en pocket, bildas det märken - oftast en lodrätt skåra - som är högst oönskade. Alltså skall läsa med så liten glipa som är möjligt, helst ska man nästan få gissa sig till orden längst in i bokpärmen. På så vis bildas det inga förhatliga kanter eller andra skönhetsfläckar.

Ytterligare en detalj som helst inte får inträffa men som förmodligen är omöjlig att förhindra, det är när omslagssidan inte ligger dikt an de andra bladen. När den, i resultat av för kraftig böj av pocketen, står vinklad uppåt. Oerhört enerverande. Då är det brukligt att vidta åtgärder som att lägga en annan bok ovanpå. Eller något annat med rimlig vikt.

Det är en komplett idiotisk fix idé, när allt kommer omkring. Det är jag helt på det klara med, men samtidigt föredrar jag en fin och skenbart oläst bok än direkta motsatsen. Alla gånger.

Inga kommentarer: