lördag 20 december 2008

Utgång med företaget

Igår var jag på julbord. På det anrika hotellet "Eggers". Där satt jag och inmundigade diverse julmat med mina kollegor. Det blev lite generande, jag kände mig som en amatör bland veteraner, eftersom min julbordstallrik och midsommartallrik är identiska och krasst sett väldigt tråkiga. Och domineras av vardaglig mat; i huvudsak köttbullar, potatis, prinskorvar, ett ägg eller två, någon slags skinka.

Det ingick ett hyggligt dryckespaket, icke att förglömma. Jag undgick att vara törstig, det till en skälig summa: noll. Helt gratis, och vad smakar bättre än det? Inget.

Kvällen fortsatte på annat håll, gissningvis till hotell Eggers förtret. Med tiden blev vi också färre, skaran skönk drastiskt i antalet. Men vi hängde inte läpp för det, utan fortsatte i samma goda anda. Vi besökte två, tre fullproppade pubar innan vi hittade ett ställe där vi alla fick plats.
Även där slank det ner ett par glas, och till min uppenbara förtjusning var de också gratis.

Mitt minne är aningen dunkelt, så jag vet inte hur länge vi befann oss just där. Men efter, låt säga två timmar, så befann vi oss på ny mark, nytt ställe. Tydligen kände en i sällskapet personalen där, samt att han jobbade där på helger, så han stod för ölbeställningen. Således behövde jag inte betala där heller.

En hel kväll förflöt utan att jag behövde betala. Osannolikt, det har aldrig hänt innan. Det är synd att jag betalar för det idag...

Inga kommentarer: