söndag 21 december 2008

Vanligt orelevant gnäll

Jag är, som brukligt vid den här årstiden, förkyld och min hals gör fruktansvärt ont, speciellt på morgonen, då känns det som att man kvällen innan har öppnat kapsylförsedda flaskor med hjälp av halsen. Min panna känns varm och min blick är lite vattnig, men hostan är jag skonad ifrån, än så länge. Det är alltid något.

Det är ett tillstånd man ogärna drabbas av, men som är oändligt svårt att undvika. Är man smittad föredrar man oftast vila och en stillsam vardag, hellre än en dag kantad med julklappshandlande som oundvikligt resulterar i sprucken njure efter vassa och målmedvetna armbågar i sidan. Stressen är överallt förekommande och man kan nästan ta på den när man går runt i sorlet av människor.

Det är lätt att mista all julkänsla när man motvilligt låter sig fyllas av julstressen och besvikelsen över att vädret fortfarande halkar efter. Att man blir krasslig och känner sig som en vandrande snorpåse lagom till lite ledighet och högtidsfirande bjuder väl in till lite bitterhet. Och när Coca Cola´s nya julreklam är fullständigt värdelös jämfört med sin föregångare, så blir det inte bättre.

Tur att juleskum finns.

Inga kommentarer: