måndag 26 januari 2009

Ensamheten gör mig blödig

Du är överallt. Du dyker upp med jämna mellanrum och på regelbunden basis. Ofta är du högst oväntad och försätter mig i obalans med din omedelbara plötslighet. Men du dröjer dig sällan kvar, din närvaro verkar tidsbegränsad. Ibland finns du bara i min direkta närhet under några knappa sekunder, men jag ser dig. Jag ser dig varje gång, även om du inte själv vet det.

Du är ombytlig men samtidigt en och samma. Otaliga gånger har jag lagt märke till dig när du sitter i den förbipasserande bilen. Det går snabbt, ögonblicken är obarmhärtigt flyktiga - men jag är alltid lika säker på att det är du. Ibland sitter du i samma tågvagn, ibland cyklar du förbi mig på trottoaren. Det är inte ovanligt att du promenerar förbi mig ute på stan, eller stöter ihop med mig på ett uteställe.

Ditt yttre är högst varierande och föränderligt, aldrig är du likadan. Ena dagen besitter du en naturlig skönhet och får din omgivning att blekna i jämförelse, andra dagen är du påfallande sexig med sting i blicken. Andra tillfällen smälter jag på grund av din söthet och oskyldighet. Ibland är du allt på en gång, och då vacklar jag och känner hur världen gungar till.

Men jag säger aldrig något. Jag tänker det bara, och låter tillfället rinna ut i sanden. Sen förbannar jag mig själv över min hopplösa feghet. Det är alltid samma visa, samma scenario. Jag låter tystnaden tala och hoppas innerligt att du förstår, men det gör du aldrig. Eller du kanske inte vågar...du heller.

Jag vet aldrig vad du heter eller vart du ska. Men jag vet vad du är.

Du är min nästa kärlek.

Inga kommentarer: