onsdag 21 januari 2009

Uppslukad och upptagen av mitt nyfunna intresse

Jag har snappat upp en ny sysselsättning. Den tar mycket av min lediga tid, men det är inget jag grämer mig över. Det är som om ett nytt intresse blommat upp, det har legat under ytan, väl dolt och inte fullt utvecklat. Genom en tillfällighet - om det finns några - närdes den och slog ut.

Nu sitter jag således med datorn i knät (egendomligt uttryck eftersom man aldrig har datorn i knät, utan mer på låren.) och arbetar med bilder i Photoshop, nästan ständigt. Möjligheterna är nästan obegränsade. Men bara för att det är möjligt innebär det inte att det per automatik är görligt för mig, det har jag fått lära mig. Det är löjeväckande vad svårt det är ibland.
Detaljerna är odrägligt många, men de utgör också helheten, så det är svårt att komma ifrån dem.

Jag pillar och drar, vrider och vänder. Leker med det visuella, förändrar det ursprungliga. Förvränger det naturliga till oigenkännlighet.

Hursom, jag kommer kasta om lite i min layot här. Prova olika modeller, som den nuvarande. Är det något som sticker i ögonen och framkallar illamående eller dylikt så är det klokt att påpeka det.

Det är till min nackdel att jag är fruktansvärt, nästan horribelt usel på att ta kort. Med ett taskigt material kommer man inte hela vägen, men en bit. Och till en början antar jag att det får bero.

Inga kommentarer: