lördag 10 januari 2009

Ynklig

Jag befinner mig i mitt hygge. Det är ett mörkt tillhåll, inga lampor är tända och dagsljuset hålls ute av långa persienner. På bordet ligger det använda glas och tallrikar, det ser ostädat ut och är antagligen inte så hygieniskt heller. Lukten är inte angenäm, antar jag. Det luktar förmodligen unket och instängt, av all gammal luft. Soffan är belamrad med kläder, använda som oanvända.

Jag tänker att det är min egna grotta, men blir sedan äcklad av samma tanke, och tittar med avsmak på mitt rum. Men jag töjar inte, som Rasken skulle sagt. Jag kan inte förmå mig själv att ändra situationen. Mina krafter är som bortblåsta. Jag vill egentligen inget annat än att mörkret ska vagga mig till sömns och sen vakna som ny. Men jag stöter ständigt på patrull, som vägrar låta mig somna. De kallar sig Mr.Feber och Mr.Magsmärta, de är inga hyvens grabbar, jag misstänker att de har en elak anknytning med djävulen. Jävla ofog.

Jag har förvandlats till en liten ömklig varelse i fosterställning och som vill ropa efter mamma. Springa efter henne och dra henne i klänningen för att dra till mig hennes uppmärksamhet. Sen tar hon mig i famnen och intalar mig att det inte är farligt, snart är det över. Såja.

Jag är sjuk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror att du kom för nära ändå min son...............