lördag 20 september 2008

Må dåligt för att ha mått bra

Det är lagom spännande att vakna på lördagsmorgonen med lätt huvudvärk, en portion haltande samvete och en dos ångest. Jag undrar genast varför. Jag sluter ögonen och rannsakar mig själv. Försöker utröna vad det bottnar i. Utan framgång. Efter ett tag vrider jag huvudet och får syn på mobilen. Nej, är allt jag tänker. Det kan inte vara så, det får inte vara så. Jag blir genast orolig och funderar över om jag lyckast skicka iväg någon olämplig och pinsam kärleksförklaring. Jag sträcker långsamt och motvilligt ut armen och greppar mobilen. Jag kvider till och svär hatiskt; jag har fortfarande en gruvlig träningsvärk.

Jag samlar lite mod och öppnar sedan inkorg, utkorg och samtalslistor. Jag drar en lättnadens suck. Inget farligt. Men man vet ju aldrig, i berusningens klimax så resonerar man inte rationellt alla gånger. De allra dummaste av idéer blir till toppenidéer. Jag genomsöker mobilen för bevis, eller snarare ledtrådar. Förgäves, det är som förgjort. Jag försöker rekapitulera; möte, champagne, skratt, afterwork, 2008 ölsorter, skratt, öl, mat, öl, skratt, pub, öl, tåg, hem till kollega, öl, prat, skratt och sen hemgång. Ofarligt och harmlöst, lugnt och städat. Rakt igenom en angenäm kväll med kollegor.

Det går en stund, min kära far kommer ner med en bricka. Det står mackor och mjölk på den. Blir uppriktigt förvånad och likaså glad. Det händer inte varje år. Jag äter upp frukosten och känner mig bättre. Jag drar upp persiennerna och får ont i ögonen, börjar blinka hårt och kisar sedan. Det är ljust och solen lyser hjärtligt och starkt. Riktigt skönt. Jag står och blickar ut och börjar planera lite smått inför dagen när jag inser att samvetet är kristallklart och huvudet med. Ångesten är borta den också, spårlöst. Solen suddade bort allt, tog udden av det. Ersatte det gråa trista med värme och ljus.

Jag bestämmer mig på stället. Idag blir det träning, måste kompensera för igår. Jag funderar ett slag på om jag skall byta transportmedel. Jag bläddrar lite i minnet och försöker erinra mig om jag sett en gammal cykel stå och skräpa och samla spindenät i garaget. Jag tror nog det förhåller sig så.

P.s På tal om nyttjandet av mobiler under berusning. Du som skickade fem sms till mig inatt ovetandes om att du skickade till fel borde nog se över dina smsrutiner. D.s

Inga kommentarer: