måndag 8 september 2008

Spänning i tillvaron

Ibland inträffar saker som kryddar till det litet. Som punkterar hinnan av trygghet omkring en. Det behöver inte nödvändigtvis vara något alltför allvarligt eller av stor dignitet. Något utöver det vanliga bara. Just idag blev min morgon något spektakulär. Högljudda befallningar och intensivt spanande. Dragna pistoler och adrenalin. Poliser och bov. Frihetsberövande av ett tragiskt levnadsöde.

Jag har precis kommit upp ifrån min våning och gjort iordning en simpel frukost. Bestående av hallonkräm och mjölk. Jag sätter mig vid köksbordet och läser dagens tidning, halvt intresserad, halvt vaken. Jag diskuterar något med mor samtidigt som jag slevar in krämen. Plötsligt hör vi en ilsken röst skrika: STANNA! Våra huvuden flög genast upp och vår första tanke är att någon hund smitit och var på väg mot vår riktning. Nu började vår hund skälla så jag sprang för att stänga dörren, för att undvika ett eventuellt blodigt hundslagsmål. Vi tar var sin dörr; jag ytterdörren, hon köksdörren. Genast har min mor fått syn på något och ropar till mig: "det är en polisbil här, och två poliser med dragna pistoler. De letar efter något". Min första impuls var att låsa dörren och min mamma rusar till andra änden av huset och mumlar något i stil med: "fan, altandörren är ju öppen". Jag börjar känna adrenalinets tillströmma och jag blir på helspänn. En flyktig tanke om eldställningar flyger förbi.

Det går några minuter. Inget händer. Jag står och spanar ut i buskagen i hopp om att få se någon. Men förgäves. Mamma står kvar vi köksfönstret och tittar när hon efter några minuter meddelar att poliserna fångat en person. Det är en ung tjej. Jag ser henne nu, hon ser besviken ut, men inte rädd. Jag undrar plötsligt hur hennes liv ser ut, undrar vad hennes brott är och vad det är som fått henne att begå det.

Jag tröttnar snabbt och går tillbaka aningen förvirrad och med en overklighetskänsla inom mig. Jag återgår till min hallonkräm och tidning och glider för varje minut in, tillbaka i min trygghetsbubbla. På gott och ont, roligt eller tråkigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag vill inte kritisera. Men dragna vapen då en "ung tjej" omhändertas?! Vad skulle hon göra? Spotta tuggummi på dom som attack? Va hon inne i huset? Isf så insåg hon som många andra, inga namn nämda, att de där är en överklass lya fullproppad men de senaste som kan ge en slant hos panthandlaren nere på stan..

bye the way.. bra blogg och text keep up the good work :p

Nilsson sa...

Det kan tyckas konstigt och överdrivet att dra vapen mot en tjej. Senare under dagen läste jag att de blev gripna för narkotikabrott samt brott mot knivlagen.

När en sådan då rymmer, påverkad och med kniv, anses den antagligen som en direkt fara. Eller så har poliserna dåligt morgonhumör, vad vet jag.

Man tackar ödmjukast, både för kommentaren och komplimangen :).